جمعه 1396/8/26 - 2 : 23
مشخصات امام جمعه
رضا مصباح
رضا مصباح
فامنين
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/5/6
سبک زندگی اسلامی : معامله النفس قسم اول : الجهد

زندگی به سبک اسلامی : جهاد

اصول المعامله النفس : الجهد

جهاد با نفس

محبت در مقام تشبیه، مثل آب است که اگر رها شود در شیارهای زمین فرو می‌رود اما اگر آن را جلوی آفتاب نگه داریم، به آسمان می‌رود و پاک و طیب می‌شود و وقتی به زمین برمی‌گردد همه‌چیز را پاک می‌کند. اگر دل‌مان را به سمت خدا نگه داریم و به خدا توجه کنیم، خداوند دل ما را جذب می‌کند.

اگر قلب خود را به سمت خدا نگه داریم، به تدریج به خدا علاقمند خواهد شد، و از آنطرف اگر قلب خود را در مقابل دنیا رها کنیم، قطعاً حب الدنیا نصیبش خواهد شد. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «مردم فرزندان دنیا هستند و بچه هم طبیعتاً مادرش را دوست دارد؛ النَّاسُ‏ أَبْنَاءٌ الدُّنْیَا وَ الْوَلَدُ مَطْبُوعٌ عَلَى حُبِّ أُمِّهِ»  بنابراین کسی که روی محبتِ خودش کار نکرده باشد، قطعاً حب الدنیا دارد و رسول خدا(ص) می‌فرماید: «محال است محبت دنیا و محبت خدا در یک قلب جمع شوند؛ حُبُّ الدُّنْیَا وَ حُبُ‏ اللَّهِ‏ لَا یَجْتَمِعَانِ‏ فِی قَلْبٍ أَبَدا» 

نزدیک‌ترین راه برای خارج کردن حب الدنیا از دل و رسیدن به همۀ سعادت‌های دنیوی و اخروی پرداختن به «حب الله» است.

حرکت ارادي از دو مبدأ شناخت و اراده سرچشمه مي‌گيرد. اين دو مقوله از هم متفاوت و قابل انفکاک است؛ کساني مي‌دانند چه کار بايد بکنند, ولی انجام نمي‌دهند و کساني مي‌خواهند انجام بدهند، ولی نمي‌دانند چه کار باید بکنند.

انسان تنها موجودی است که دو راه پیش­رو دارد: یکی به سوی خوبی­ها و دیگری به سوی بدی­ها، و روح انسان به هر دو سو گرایش دارد. گرایش روح و نفس آدمی به خوبی­ها، به نفس لوّامه نسبت داده می­شود و گرایش آن به بدی­ها، به نفس امّاره. تقویت نفس لوّامه مهم است، اما مبارزه با نفس اماره مهم­تر است و این مبارزه در فرهنگ اسلام "جهاد با نفس" نامیده شده است.

واژه­ی وجوب هرچند در هیچ­یک از احادیث این باب ذکر نشده، اما در برخی دیگر از احادیث مربوط به همین موضوع که در این باب ذکر نشده آمده است مانند این سخن امام کاظم(ع) به هشام­بن الحکم: جاهد نفسک لتردّها من هواها فإنّه واجب علیک کجهاد عدوّک: با نفس خود به مبارزه برخیز تا آن را از خواسته­های [نادرستش] دور کنی. این مبارزه همانند جهاد با دشمن بر تو فرض و واجب است. افزون بر این، همین­که جهاد با نفس در برخی از روایات جهاد اکبر نامیده شده و در برخی دیگر أفضل الجهاد دانسته شده است و ما می­دانیم که جهاد با دشمن از واجبات است، جهاد با نفس هم همانند جهاد با دشمن واجب، بلکه از آن واجب­تر است.

قال أمیر المؤمنین(ع): أفضل الجهاد جهادالنّفس عن الهوی و فطامها عن لذّات الدّنیا* برترین جهاد، جهاد با نفس است برای بازداشتن آن از خواسته­هایش و باز گرفتن آن از لذت­های دنیوی.

این­جا دو سؤال اساسی مطرح می­شود: یکم این­که جهاد با نفس به چه معناست و دوم این­که چگونه باید با نفس مبارزه کرد:

کوتاه سخن، جهاد با نفس عبارت است از مبارزه با تمایلات و گرایش­هایی که هر انسانی کم و بیش به چیزهایی که پسند عقل و شرع نیست دارد، و تلاش برای جا دادن آن تمایلات و گرایش­ها در چارچوب عقل و شرع. مثلاً خوردن و آشامیدن که خواسته­ی نفس است باید به اندازه باشد و از راه حلال. همچنین است ارضای غریزه­ی جنسی، مال­اندوزی، جاه­طلبی، نوع­دوستی، وطن­خواهی، حبّ ذات و ...

از آنچه گفتیم روشن می­شود که برآیند جهاد با نفس، سرکوب کامل نفس و بی­پاسخ گذاشتن مطلق خواسته­های آن نیست، و چنانچه کسانی ـ چونان مرتاضان هند و برخی از صوفیان ـ مبارزه با نفس را تا این­جا پیش ببرند. کار آنان ستودنی و پذیرفتنی نمی­باشد.

عن أبی الحسن موسی(ع): لیس مِنَّا مَن لَم یُحاسِب نفسه فی کلِّ یومٍ فإن عمل خیراً استزاد الله منه و حمدالله علیه و إن عمل شرّاً استغفرالله منه و تاب إلیه([24]): امام کاظم(ع) می­فرماید: از ما نیست کسی که هر روز به حساب خود رسیدگی نکند تا اگر کار نیکی کرده است از خدا بخواهد توفیق انجام کارهای نیک بیشتری به او عطا کند و خدا را بر این توفیق شکر کند، و اگر کار بدی از او سر زده است استغفار کند و توبه نماید

. " وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها" يعنى سوگند مى‏خورم به نفس، و آن چيز نيرومند و دانا و حكيمى كه آن را اين چنين‏ مرتب خلق كرد و اعضايش را منظم و قوايش را تعديل كرد، و اگر كلمه" نفس" را نكره آورد براى اين بوده باشد كه اشاره كند به اينكه آن قدر اين خلقت اهميت دارد كه قابل تعريف و توصيف نيست، و اينكه اين خلقت را خبرى هست.

و مراد از" نفس"، نفس انسانيت و جان همه انسانها است.

 [معناى" فجور" و" تقوى" و مراد از اينكه خداوند فجور و تقواى نفس را به او الهام كرده‏

" فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها" كلمه" فجور"- به طورى كه راغب  گفته- به معناى دريدن پرده حرمت دين است. در حقيقت وقتى شريعت الهى از عمل و يا از ترك عملى نهى مى‏كند، اين نهى پرده‏اى است كه بين آن عمل و ترك عمل و بين انسان زده شده، و ارتكاب آن عمل و ترك اين عمل دريدن آن پرده است.

و كلمه" تقوى"- به طورى كه راغب گفته- به معناى آن است كه انسان خود را از آنچه مى‏ترسد در محفظه‏اى قرار دهد. و منظور از اين محفظه و تقوا به قرينه اينكه در مقابل فجور قرار گرفته اجتناب از فجور و دورى از هر عملى است كه با كمال نفس منافات داشته باشد، و در روايت هم تفسير شده به ورع و پرهيز از محرمات الهى.

كلمه" الهام" كه مصدر" الهم" است، به معناى آن است كه تصميم و آگهى و علمى از خبرى در دل آدمى بيفتد، و اين خود افاضه‏اى است الهى، و صور علميه‏اى است يا تصورى و يا تصديقى كه خداى تعالى به دل هر كس كه بخواهد مى‏اندازد، و اگر در آيه شريفه هم تقواى نفس را الهام خوانده، و هم فجور آن را، براى اين بود كه بفهماند مراد از اين الهام‏ اين است كه خداى تعالى صفات عمل انسان را به انسان شناسانده، و به او فهمانده عملى كه انجام مى‏دهد تقوى است و يا فجور است، علاوه بر تعريفى كه نسبت به متن عمل و عنوان اولى آن كرده، عنوانى كه مشترك بين تقوا و فجور است، مثلا تصرف مال را كه مشترك بين تصرف در مال يتيم و تصرف در مال خويش است، و همخوابگى را كه مشترك بين زنا و نكاح است، به او شناسانده، علاوه بر آن اين را هم به او الهام كرده كه تصرف در مال يتيم و همخوابگى با زن اجنبى فجور است، و آن دوى ديگر تقوا است، و خلاصه كلام اينكه منظور از الهام اين است كه خداى تعالى به انسانها شناسانده كه فعلى كه انجام مى‏دهند فجور است يا تقوا، و برايش مشخص كرده كه تقوا چگونه اعمالى، و فجور چگونه اعمالى است.

در آيه شريفه با آوردن حرف" فاء" بر سر آن، مساله الهام را نتيجه تسويه قرار داده، و فرموده:" وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها"، و چون نفس را تسويه كرد" فَأَلْهَمَها ..." پس به او الهام كرد ..."، و اين براى آن بود كه اشاره كند به اينكه الهام فجور و تقوا همان عقل عملى است، كه از نتايج تسويه نفس است، پس الهام مذكور از صفات و خصوصيات خلقت آدمى است، هم چنان كه در جاى ديگر فرمود:" فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ" «1».

و اضافه فجور و تقوا به ضميرى كه به نفس بر مى‏گردد، براى آن بوده كه اشاره كند به اينكه مراد از فجور و تقواى الهام شده، فجور و تقواى مختص به نفسى است كه در آيه آمده، يعنى نفس انسانى و نفس جن، چون بر اساس آنچه از كتاب عزيز استفاده مى‏شود طايفه جن نيز مكلف به ايمان و عمل صالح هستند.

 [معناى اينكه در جواب قسم‏ها فرمود:" قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها"]

" قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها" كلمه" فلاح" كه مصدر ثلاثى مجرد" افلح" است، و" افلح" ماضى از باب افعال آن است، به معناى ظفر يافتن به مطلوب و رسيدن به هدف است، بر خلاف" خيبت" كه به معناى ظفر نيافتن و نرسيدن به هدف است، و كلمه" زكاة" كه مصدر ثلاثى مجرد" زكى" است و فعل" زكى" ماضى از باب تفعيل آن است، به معناى روييدن و رشد گياه است به رشدى صالح و پربركت و ثمربخش، و كلمه" تزكيه" كه مصدر باب تفعيل آن است به معناى روياندن آن است به همان روش و كلمه" دسى" از ماده" دس" بوده است چيزى كه هست‏

يكى از دو سين آن قلب به ياء شده، و به صورت" دسى" در آمده، كه ماضى باب تفعيلش" دسى" مى‏شود، و اين ماده به معناى آن است كه چيزى را پنهانى داخل در چيز ديگر كنيم، و مراد از اين كلمه در آيه مورد بحث به قرينه اينكه در مقابل تزكيه ذكر شده، اين است كه انسان نفس خود را به غير آن جهتى كه طبع نفس مقتضى آن است سوق دهد، و آن را بغير آن تربيتى كه مايه كمال نفس است تربيت و نمو دهد.

و آيه شريفه يعنى" قَدْ أَفْلَحَ" جواب هشت سوگندى است كه قبلا ياد شد، و جمله" وَ قَدْ خابَ ..." عطف بر آن و جواب دوم است.

و تعبير از اصلاح نفس و افساد آن به تزكيه و تدسى مبتنى بر نكته‏اى است كه آيه" فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها" بر آن دلالت دارد، و آن اين است كه: كمال نفس انسانى در اين است كه به حسب فطرت تشخيص دهنده فجور از تقوى باشد، و خلاصه آيه شريفه مى‏فهماند كه دين، يعنى تسليم خدا شدن در آنچه از ما مى‏خواهد كه فطرى نفس خود ما است، پس آراستن نفس به تقوا، تزكيه نفس و تربيت آن به تربيتى صالح است، كه مايه زيادتر شدن آن، و بقاى آن است، هم چنان كه در جاى ديگر به اين نكته تصريح نموده مى‏فرمايد:" وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى‏ وَ اتَّقُونِ يا أُولِي الْأَلْبابِ" و وضع نفس در فسق و فجور بر خلاف وضعى است كه در صورت تقوا دارد.

 

 

 

خطبه دوم

نکته اول : درباره نمازجمعه

روز 5 مرداد 1358 اولين نمازجمعه تهران به فرمان امام خمينى(ره) و به امامت مرحوم آيت‌الله طالقانى(ره) كه از طرف حضرت امام(ره) تعيين شده بود، در دانشگاه تهران برگزار شد. متعاقب آن پيرو درخواست و پيشنهاد علماء بلاد، حضرت امام(ره) نيز به‌عنوان ولى امر مسلمين، امام جمعه اكثر شهرهاى مهم ايران را تعيين نمودند. بعد از رحلت حضرت امام(ره) نيز، با درخواست علماء شهرها و بررسى و پيشنهاد دبيرخانه ائمه جمعه كشور، امامان جمعه شهرها، توسط امام‌المسلمين حضرت آيت‌الله العظمى امام خامنه‌اى(مدظله‌العالى) منصوب شده و مى‌شوند. اكنون در حدود 900 نقطه كشور هرجمعه نماز وحدت‌آفرين و دشمن‌شكن جمعه برگزار مى‌شود.

نمازجمعه ، از شیوه های زیبا و دلپذیر عبادت به شمار می رود که از سوی دین مبین اسلام به منظور تحقق آرمان های اجتماعی، تشریع گردیده است. نمازجمعه علاوه بر اهداف عبادی و تربیتی، رویکردی به حکمتها و مصلحتهای اجتماعی هم چون وحدت و همدلی، تعاون و برادری، عدالت و انصاف، و صلح و همزیستی دارد.

نمازگزاران هر شهر و دیار، در زمان و مکان معیّن به هم می پیوندند، و با حضور قلب و رعایت طهارت و نظافت، وبلکه با ظاهری آراسته و عطرآگین، صف های خود را استوار می سازند و به سخنان امام جمعه گوش فرا می دهند. سخنانی که همگان را به تقوا و رستگاری فرا می خواند، آحاد جامعه را از شرایط و وضعیت یکدیگر آگاه می سازد، ونیرو و توان آنان را جهت رفع مسائل و مشکلات جامعة اسلامی بسیج می کند. حضرت امام خمینی قدس سره درباره نمازجمعه در کتاب تحریر الوسیله چنین می فرماید: سزاوار آن است که امام جمعه در خطبه اش مسائل مربوط به مصالح دینی و دنیایی مسلمانان، حوادث خوب و بد و شرایط مساعد و نامساعد جامعة مسلمان، مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که در استقلال و کیان مسلمانان مؤثر است، و هر آن چه که مسلمانان در معاد و معاش به آن نیازمندند، تذکر دهد. هم چنین شایسته است که امام جمعه، چگونگی رفتار و کردار با کشورها و جامعه های غیرمسلمان را با نمازگزاران در میان گذارد و آنان را از توطئه ها و دخالت های برخی کشورهای بیگانه در امور سیاسی و اقتصادی مسلمانان آگاه سازد. خلاصه آن که نمازجمعه و خطبه های آن از گردهماییهای بس عظیم مسلمانان هم چون حج و اعیاد فطر و قربان است که از شرایع بسیار مهم اسلام به شمار می رود.

نظر به اهمیت خطبه های نمازجمعه و مضمون و محتوای آنها، در احکام نمازجمعه آمده است که گوش کردن مردم به خطبه ها، موافق احتیاط و بلکه واجب است. هم چنین اقتضای احتیاط، سکوت و صحبت نکردن در حین ایراد خطبه هاست. هم چنان که توصیه شده است شنوندگان در حال ایراد خطبه ها، روبروی امام بنشینند و روی خود را بیش از آن چه که در نماز جایز است، این سو و آن سو نگردانند.

به منظور بیان اهمیت و جایگاه جمعه و نمازجمعه از دیدگاه اسلام به گلچینی از احادیث و روایات ائمة معصومین علیهم السلام اشاره می رود.

 

ارجمندی روز جمعه

امیرمؤمنان حضرت علی(ع) می فرماید:

جمعه را حق و حرمتی است، مبادا که آن را ضایع گردانی. یا در چیزی از عبادت خدا و تقرب به او با کار نیک و ترک گناه فرو گذار کنی. چرا که خداوند در این روز نیکی ها را چند برابر سازد، بدیها را بزداید، و مرتبه ها را بیافزاید.

همچنین حضرت امام رضا(ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) می فرماید:

جمعه سرور روزها است. خداوند در این روز نیکی ها را چند برابر سازد، بدیها را بزداید، مرتبه ها را بیافزاید، خواسته ها را پاسخ گوید، غم و غصه ها را برطرف کند، و حاجت های بزرگ را برآورده سازد. جمعه روز فزونی، و روز رهایی و گسستن از آتش است.

 

خطبه های روز جمعه

حضرت امام رضا(ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) همچنین می فرماید:

از آن رو در روز جمعه، خطبه نهاده شده است که جمعه دیدارگاه عمومی و هنگام حضور مردم است. و وسیله ای برای رهبری جامعه که آنان را اندرز دهد، و به طاعت خدا فراخواند، و از گناه بیم دهد، و بدانچه برای مصلحت دین و دنیای آنان خواسته است آگاه سازد؛ و آنان را بدانچه از رویدادها و مخاطرات جهان که سودها و زیان هایی برایشان در بردارد، خبر دهد.

 

پاکیزگی در روز جمعه

حضرت امام صادق(ع) می فرماید:

شایسته است که روز جمعه هر یک از شما خود را بیاراید، غسل کند، خود را خوشبو نماید، ریش خود را شانه کند، پاکیزه ترین جامه اش را بپوشد و آمادة نمازجمعه شود.

همچنین حضرت پیامبر اکرم(ص) می فرماید: هر آن کس که روز جمعه غسل نماید و جامة مناسبی به تن کند و خود را عطرآگین سازد، و به سوی نمازجمعه روان شود، و مردم را نیازارد و پا بر دوش آنان نگذارد، گناهان او میان این جمعه و جمعة دیگر و تا آن زمان که خدا بخواهد بخشوده خواهد بود.

 

اجابت دعا در جمعه

حضرت امام صادق(ع) می فرماید:

گاه اجابت دعا در روز جمعه، مدت زمان میان پایان خطبه های امام تا صف بستن مردم، و گاه دیگر از پایان روز تا غروب خورشید است.

 

آمرزش نمازگزاران جمعه

حضرت پیامبر اکرم(ص) می فرماید:

هنگامی که شب معراج مرا به آسمان بردند، زیر عرش خدا هفتاد هزار شهر را دیدم که هر شهری همانند دنیای شما بود، و فرشتگانی را که بالهایشان را گسترده بودند و خدارا تسبیح وتهلیل می کردند و می گفتند، خدایا کسانی را که در نمازجمعه حاضر می شوند بیامرز، خدایا کسانی را که روز جمعه غسل می کنند، رحمت کن.

 

نکته دوم

بر اساس، سنای آمریکا نیمه شب گذشته (عصر پنجشنبه به وقت محلی) با 98 رای موافق در برابر تنها 2 رای مخالف، طرح تحریم‌های جدید علیه ایران، روسیه و کره شمالی  را تصویب کرد. به این ترتیب این طرح به منظور اجرایی شدن روی میز دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا قرار می گیرد.

آمریکایی‌ها در ابتدای انقلاب به دلیل روحیه ضد استکباری مردم نمی‌توانستند حکومت را استحاله کنند لذا گفتند باید صبر کنیم نسل عوض شود تا ضمن جلب اعتماد و احساسات آنها تعریف دیگری از واقعیات ارائه دهیم.

از راههای مقابله امریکا

1.                   ایجاد روحیه یاس و نامیدی در بین مردم

2.                  گرفتن روحیه خود باوری

3.                  ایجاد شکاف بین مردم و انقلاب

4.                  تقویت جبهه سازش در مقابل جبهه انقلابی

5.                  تطهیر چهره آمریکا

6.                  اعتماد به آمریکا

قبل از انقلاب 10 هزار بیگانه در جاهای مختلف کشور حضور داشتند و تمام شکنجه‌ها زیر نظر اساتید آمریکایی‌ها بود. در روز 16 آذر با مسلسل در دانشگاه به دانشجویان حمله کردند و فردای آن روز نیکسون آمد و مدرک افتخاری گرفت.

طبق اسناد لانه جاسوسی تحلیل آمریکایی‌ها از جریانات داخلی ایران بعد از انقلاب دو جریان سازش و خط امام بود. جریان اول کسانی بودند که منتقد حکومت سلطنت شاه بودند اما مخالف آن نبودند و جریان دوم کسانی که معتقد بودند آمریکا پشت دیکتاتور ایران است و شاه تنها عامل اجرایی است.از اول انقلاب دعوا بین این دو تفکر است و تا الان نیز ادامه داشته است.

آمریکایی ها گفتند اگر توانستیم حکومت را برانداز می کنیم اما اگر نشد باید جریانی که در داخل ایران به ما تمایل دارد را تقویت کنیم و تا الان تقویت کردند.

آمریکایی ها گفتند سیاست جمهوری اسلامی بین این دو جریان در حال نوسان است و ما باید به فکر زمانی باشیم که دولت از حالت موقت به دائمی تبدیل می شود.

آمریکایی‌ها در ابتدای انقلاب به دلیل روحیه ضد استکباری مردم نمی‌توانستند حکومت را استحاله کنند و در مقابل جریان خط امام بایستند لذا گفتند باید صبر کنیم نسل عوض شود تا ضمن جلب اعتماد و احساسات آنها تعریف دیگری از واقعیات ارائه دهیم.

نهایت برجام

یک مشکل دولت در رابطه با برجام هزینه‌کردن از اعتماد مردم و جایگاه ممتاز رهبری و بحث دروغ‌هائی که دائماً اظهار می‌کردند به ما می‌گفتند رهبری در ریز ماجرا هستند و دخالت شما مخالفت با رهبری انقلاب است.

انقلاب هرچه رشد می‌کند و خیرات و برکاتش معلوم می‌شود از طرفی دشمنی‌ها و مشکلاتی که برایش درست می‌کنند روز به روز بیشتر می‌شود. این وظیفه همه ما است که در صحنه باشیم و از میراثی که شهیدان برای ما گذاشتند صیانت و پاسداری کنیم و این نمی‌شود مگر با پیگیری منویات رهبری انقلاب و خدمت صادقانه به مردم.

باید برجام را محصول یک رویکرد و تفکر دانست، ما در این کشور دو رویکرد داریم، یکی این است که عده‌ای چشم به ظرفیت‌های داخلی کشور و بهره‌گیری از همه فرصت‌های جهانی دارند اما برایشان اصل داخل کشور است و از تمام فرصت‌ها برای ایجاد سرآمدی ایران و تقویت جدی انقلاب اسلامی بهره می‌گیرند.

عده‌ای دیگر در داخل کشور و در بین مسئولان، تلاش‌شان معطوف به یک نگاه و یک باور است، و آن باور این است که دیگر نمی‌توانیم ادامه دهیم و انقلابی بودن و ادامه دادن امکان ندارد و باید رفت و با آمریکا ساخت. و می‌گوید باید مهره‌ای از مهره‌های نقش آفرین در حرم قدرت در سطح جهانی شد و اگر ما نهایتاً تلاشمان را انجام دهیم یک بازیگر متوسط منطقه‌ای می‌شویم.

وقتی به مکتب امام (ره) رجوع می‌کنیم می‌بینیم این نگاه دوم یک نگاه بسیار خطرناک و نادرستی است و تجربه نشان می‌دهد نگاه دوم نگاه القائی برای از بین بردن مصالح و منافع ملی است و وقتی پیرامون برجام صحبت می‌کنید به دستاورد جمعی را که اکثریت آنها، نگاه دوم را دارند بر می‌خوریم.

سند برجام یک سند ابتدائی آمریکایی است و تیم مذاکره کننده بر روی یک سند نوشته شده و فوق‌العاده پیچیده آمریکایی تا آنجایی که توانسته دفاع کرده است.

پس از طی شدن یک دوره از مذاکرات، رهبر معظم انقلاب مجوز دادند که راه دومی باز شود برای اینکه صداقت آمریکایی مجدداً محک بخورد و همه ما این ادعا را داشته باشیم که هیچ فرصتی را برای صیانت از منافع ملی خودمان از دست ندادیم.

با پرتاب آزمایشی ماهواره بر سیمرغ به فضا؛

پایگاه ملی فضایی امام خمینی (ره) به طور رسمی افتتاح شد

ماهواره بر سیمرغ

پایگاه ملی فضایی امام خمینی (ره) با پرتاب آزمایشی موفق ماهواره بر سیمرغ به فضا، به طور رسمی افتتاح شد.

پایگاه ملی فضایی امام خمینی (ره) با پرتاب آزمایشی موفق ماهواره بر سیمرغ به فضا، به طور رسمی افتتاح شد.

پایگاه فضایی حضرت امام خمینی(ره) که نخستین پایگاه سکو ثابت جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود مجموعه عظیمی است که کلیه مراحل آماده سازی، پرتاب، کنترل و هدایت ماهواره برها را برعهده دارد.

پایگاه ملی فضایی امام خمینی (ره) از نظر فناوری مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی و ساخته شده و قادر است در مرحله نهایی همه نیازمندی های کشور در مدار LEO را نیز پوشش دهد.

ماهواره بر سیمرغ نیز قادر است ماهواره هایی تا وزن 250 کیلوگرم را در مدار500 کیلومتری زمین قرار دهد.

 

ارتباط با امام جمعه